Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 14 juni 2012

Övrigt: Pärldokumentär på SVT

Uwakoya8 


 Ikväll kl 20.05 visar SVT åter en fransk dokumentär från 2011 på Kunskapskanalen, som heter kort och gott Pärlodlaren. För första gången har Robert Sukendy, kallad herr Gie, öppnat dörrarna till sin pärlodling i Indonesien. Har var knappt ens 15 år när han började odla pärlor för att försörja sig själv och sina syskon när han blev föräldralös. Nu har han 6 000 anställda och producerar två ton pärlor per år.

Dokumentären är under några veckor också tillgänglig på SVT Play.


Foto: UWAKOYA [Public domain], via Wikimedia Commons

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Du har tidigare skrivit ett mycket intressant inlägg om pärlfiske i Sverige som passar bra att läsas som komplement till programmet. Dessutom finns det ett inlägg om olika pärlsorter m.m. Jag har sannolikt läst här om pärlodling också. Missa inte heller att titta på de roliga pärlostronen i lampwork i gårdagens inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du uppskattade det. Jag borde kanske tipsa om de inlägg du nämner i själva texten också (man kan inte alltid förlita sig på att LinkWithin väljer ut de mest relevanta inläggen att tipsa om).

      Det kan även komma att bli fler inlägg om pärlodling i höst eftersom jag har en del intressanta länkar om pärlodling. Framför allt om pärlodling i Kina (sötvattenspärlor), som kanske är mest intressant för pärlare, men även några om de lyxiga tahitipärlorna.

      Radera
  2. Det vore bra att tipsa om inläggen. Jag antar att många är intresserade av att veta mer om "äkta" pärlor. Din blogg är så intressant att läsa då du alltid gör ordentlig research och hänvisar till bra länkar.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails