Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 1 juni 2012

Projekt: Inramad pärlvävning




Om du är sugen på att testa på pärlvävning så kan ett litet projekt, som Beadaholiques Summer Punch Necklace, vara ett bra ställe att börja på grund av sin lilla storlek och det enkla sätt på vilket trådändarna fixeras. Halsbandsprojektet består nämligen av en liten väv, som limmas fast i en 24 x 48 mm stor ramberlock. Eftersom trådändarna fixeras genom att limmas fast slipper man det ibland tidsödande jobbet att väva eller sy in varje varptråd.

Hänget kan även vara användbart för den som vill väva små testbitar, t ex för att testa mönsterraporter, pärlstorlekar/-former, varptrådsval etc, då även dessa små prov kan bli färdiga smycken.


Gillar du stilen, men vill inte väva? Liknande resultat som ovan kan du få genom att sy back stitch eller med pärlmosaik, som du kan läsa mer om här.


2 kommentarer:

  1. Hej Maneki! Bra tips. Dags att ta fram min aldrig använda lilla vävram. Har länge planerat att börja väva med pärlor. Drömmer om en Mirrixram. Läge för lite pyssel då regnet öser ner. Såg nyss en blixt. Det blåser och kallt är det också.Får redan nu användning för mitt outletfynd "den snygga höstjackan". Hoppas du får njuta av sommarväder!Milka

    SvaraRadera
  2. Hej! Tipset räddade mig i kylan. Har redan vävt många små provbitar som ska bli något så småningom. Detta trots att ramen är en enkel sådan från Panduro. Milka

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails