Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 16 mars 2015

Pärlsorter: Nya Es-o Bead vs. CzechMates Lentil






En av de nyaste tjeckiska tvåhålspärlorna på marknaden är Es-o bead, som kommer exklusivt från All Beads. Så vad skiljer den då från CzechMates Lentil (nedan förkortat CML), en linsformad tvåhålspärla som redan finns i butikerna?

Två egenskaper skiljer pärlorna åt: storleken och formen. Es-o är 5 mm medan CML är 6 mm i diameter. Intressantaste skillnaden är dock formen: CML är en klassisk linsformad pärla (eng. lentil) som har en lätt konkav form medan Es-o har en tydlig "rygg" på mitten, vilket gör att den i profil påminner mer om SuperDuo än andra lentilpärlor. Jämför fotot ovan med nedanstående armband av CML-pärlor.




Tyvärr har jag inget foto på de båda pärlsorterna sida vid sida då Es-o är så ny att jag inte äger några dylika pärlor, men om möjlighet ges (och jag kommer ihåg det) så kommer denna bloggpost att uppdateras med en jämförande bild av de två. Tills vidare hänvisar jag till Starman för bilder på CzechMates Lentils och All Beads för bilder på nya Es-o bead.

I skrivande stund har jag inget tips på butik som har pärlan i lager -- den är ju trots allt helt färsk -- men noterar att Fru Pärla skapat en kategori för dem så de kan snart finnas i Sverige.


Foto: All Beads (överst) respektive Starman

1 kommentar:

  1. 13 stycken Pastel coatings kommer in på www.easi.nu den 23/3 (med reservation för leverans strul). Kan skicka över lite "slattar" om det blir några över vid sorteringen om ni vill prova att få till något till bloggen.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails